Fly der deltager ved Flight Fantastic Festival

PITTS S2B

Et legendarisk kunstflyvnings fly, der er en videreudvikling af Curtis Pitts første Pitts ”Little Stinker” fra 1944. I 1960’erne og ind i 70’erne dominerede Pitts fly verdensmesterskaberne indtil der kom avancerede monoplan, som indtog scenen. Flyet er virkelig velflyvende og med sin sekscylindrede motor på 260 HK er der virkelig lagt op til flotte manøvrer.

RVators

RVators er kendt for deres imponerende flyveshows, hvor piloterne demonstrerer deres færdigheder og de fantastiske egenskaber ved RV-flyene.
Deres shows byder på spændende aerobatiske manøvrer, formationsflyvning og andet spektakulært luftakrobatik. For at gøre opvisningerne endnu mere spektakulære, bruger piloterne røg, der efterlader farverige striber på himlen og fremhæver flyets manøvrer.
Mange af piloterne har bygget deres egne RV-fly.

skala

Skala kunstflyvning

Skala kunstflyvning, en fascinerende hobby, hvor præcision, kreativitet og flyvekunst mødes. Skala kunstflyvning involverer bygning og flyvning med modelfly, som er nøjagtige reproduktioner af rigtige fly i mindre skala. Disse modeller er bygget med stor omhu og opmærksomhed på detaljer for at sikre, at de ligner deres virkelige modparter så meget som muligt.
Skala kunstflyvning er en spændende aktivitet, hvor modelflyvere konkurrerer og opviser deres færdigheder. Der bedømmes både på flyenes udseende og deres flyveegenskaber.

YAK

Yak 52

Yak 52 er den gamle ”østbloks” svar på flyene Chipmunk og T17, som flyvevåbnet brugte…. og bruger til grundskoling. Yak 52 er dog et noget mere avanceret fly til kunstflyvning. Flyet har en 9-cylindret motor på hele 360 HK, og trods flyets størrelse og vægt på små 1000 kg, er der tale om en meget heftig performance. Flyet er et rigtigt ”herrefly”, der kræver nogen fysik i håndteringen.

Edge 540

Zivko Edge 540 der er fremstillet af Zivko Aeronautics i USA. Et ekstremt manøvredygtigt high performance fly.
Den ruller med en hastighed på 420 grader pr. sekund og en stigning med 3.700 fod pr. minut, hvilket er helt vildt og kun overgås af en jager.

Giles 202

GILES 202

Et fantastisk fly, der trods det er 25 år gammelt er fuldt konkurrencedygtigt i moderne kunstflyvning. Hemmeligheden er et avanceret aerodynamisk design, en meget lav vægt grundet kulfiberkonstruktion, og således en høj motorkraft pr. kg flyvægt.
Flyet er godkendt til +/1 12 G og ruller med over 420 grader pr. sekund. Så man skal holde hovedet koldt. Flyet er kit-bygget i Danmark af Lars Najbjerg.

chipmunk

Chipmunk

Flyet Chipmunk blev designet i 1946 af en polsk designer, der var flygtet til Canada.
Flyet er et hel-metal monoplan med en 145Hk stærk Gipsy Major motor. Meget imponerende dengang!
Chipmunk bliver også kaldt en ”fattigmands-spitfire” og den er yderst velflyvende og harmonisk. Flyet var i brug i RDAF ind til 1976, hvor flyene blev solgt på auktion.

Tiger

Tiger Moth

Tiger Moth er en af tidens mest legendariske flyvemaskiner…. Og måske næsten lige så berømt som en Spitfire. Op til 2. verdenskrig – og et stykke efter – fik tusindvis af piloter deres grundskoling på denne maskine. Fra omkring 1950 blev maskinen erstattet af Chipmunk, men DET er en helt anden historie. Tiger Moth har ofte deltaget i filmoptagelser, og maskinen kan sågar – trods sin relativt svage motor – udføre mange kunstflyve manøvrer, og har deltaget i Vintage Aerobatic World Championship.

AN2

Antonov AN2

Øgenavnet som ”østblokkens” Massey Ferguson er givetvis unfair, men selv om flyet oprindeligt er designet som et robust STOL fly til 12 passagerer, har det bl.a. fløjet med køer, heste, materialer, soldater, syge, marksprøjter og vandbomber.

I forbindelse med Flyvningens Dag på HCA Airport afholdes et AN2 træf, hvor der kommer deltagere fra flere lande. I Danmark har vi to flyvende AN2 fly, heraf ét fra HCA Airport, nemlig Jens og Bente Ploug Larsens fine eksemplar.

CAP10b

Den franske flyfabrikant Auguste Mudry udrettede virkeligt et mesterstykke da han i 1968 designede CAP10, som efterfølgende blev seriefremstillet af Mudry’s fabrik, i Bernay, Frankrig. CAP10b er en videreudvikling af konstruktøren Claude Piels tidligere design Emeraude (som flykendere sikkert har hørt om og som er identisk i størrelse). CAP10b kom i produktion fra 1970 og produktionen stoppede først i 2007, efter de sidste fly blev bygget af Robin. Mere end 300 CAP10b blev bygget i alt, og typen har været anvendt i det franske flyvevåben, og anvendes stadig i mange kunstflyveskoler verden over.

KZ-II, Chipmunk og T-17

Danish Military Historic Flight (DMHF) er opvisningshold der præsenterer Flyvevåbnets tre skolefly, som er brugt siden anden verdenskrig, og er med til at fortælle historien om de danske træningsfly. Et af disse fly er endda bygget i Danmark, og gennem deres opvisninger giver de publikum et unikt indblik i de fly, der har bidraget til at forme Flyvevåbnet til det, det er i dag.

KZ-II Trainer Har kælenavnet “Sølvfuglen”. Er det første træningsfly, der blev brugt af Flyvevåbnet efter Anden Verdenskrig. Bygget på Sluseholmen i Danmark. Det blev designet til at uddanne Spitfire-piloter.

DHC-1 Chipmunk Da jetalderen begyndte, opstod der behov for bedre akrobatiske præstationer. Med sine slanke vinger og stærke motor har det vist sig at være et fremragende træningsfly.

Saab T-17 Supporter Er stadig i brug som det primære grundtræningsfly i Flyvevåbnet. Dette svenskbyggede fly er meget manøvredygtigt og har ikke kun været brugt som træningsfly, men også til angreb mod jordmål.

Siden opdateres løbende.

 

Al luftaktivitet er vejrafhængig, hvorfor der altid tages forbehold for ændringer i programmet i forholdt til vejret, hvilket naturligvis også gælder for Flight Fantastic Festival.